پرویز شهبازی با سریال «مو به مو» چه انقلابی در شبکه نمایش خانگی رقم می‌زند؟

با نزدیک شدن به زمان پخش «مو به مو»، تازه‌ترین سریال پرویز شهبازی، سوال‌ها درباره تاثیر این پروژه در فضای سریال‌های خانگی بیشتر از همیشه شده است.

پرویز شهبازی با سریال «مو به مو» چه انقلابی در شبکه نمایش خانگی رقم می‌زند؟
آرتین توکلی
آرتین توکلی
نویسنده

اختصاصی پلاس و به نقل از سلام سینما؛ مهلا رنجبران | با نزدیک شدن به تاریخ انتشار جدیدترین محصول پلتفرم «شیدا»، کنجکاوی‌ها پیرامون پروژه جدید پرویز شهبازی بالا گرفته است. سریال «مو به مو» به تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر، قرار است از چهارشنبه ۳ دی‌ماه ۱۴۰۴ وارد چرخه پخش شود. اما فراتر از اخبار رسمی و لیست بازیگران، سوال اصلی اینجاست: «مو به مو» قرار است چه خلائی را در ویترین سریال‌های خانگی پر کند؟

 از «نفس عمیق» تا «مو به مو»؛ استراتژی شهبازی چیست؟

پرویز شهبازی کارگردانی است که سینمای او را با رئالیسم اجتماعی، تمرکز بر بحران‌های طبقه متوسط و جوانان و البته پایان‌بندی‌های تکان‌دهنده می‌شناسیم. با نگاهی به کارنامه او (از «نفس عمیق» و «دربند» تا «مالاریا» و «طلا») می بینیم که او استاد روایت سقوط تدریجی است.
در «مو به مو»، با توجه به خلاصه داستان منتشر شده، دوباره با مضمونی سر و کار داریم که شهبازی در آن تخصص دارد: دوراهی‌های اخلاقی. شخصیت «منصور» که درگیر شکست مالی است، یادآور شخصیت‌های فیلم «طلا» است؛ آدم‌هایی که برای رهایی از فشار اقتصادی، دست به انتخاب‌هایی می‌زنند که مرز بین خیر و شر را جابه‌جا می‌کند.

پوستر رسمی سریال مو به مو

 ژانر و اتمسفر؛ یک درام اجتماعی با رگه‌های معمایی

هرچند «مو به مو» در نگاه اول یک درام اجتماعی به نظر می‌رسد، اما استفاده از جملاتی نظیر «تصمیمی غیراخلاقی برای نجات» و «ماجراهای پیش‌بینی‌نشده» در خلاصه داستان، نوید یک اثر با رگه‌های جنایی-معمایی Thriller را می‌دهد.

نباید منتظر یک سریال پر زرق‌وبرق لاکچری مشابه برخی آثار اخیر نمایش خانگی بود. دنیای شهبازی معمولاً سرد، تلخ و به شدت به واقعیت نزدیک است.

به نظر می رسد بزرگترین چالش شهبازی در فرمت سریال، «زمان» است. او که همیشه در ۹۰ دقیقه قصه می‌گفت، حالا باید مخاطب را در چندین قسمت با تعلیق‌های مداوم نگه دارد.

ترکیب بازیگران؛ غافلگیری یا تکرار؟

لیست بازیگران «مو به مو» ترکیبی از تجربه‌های متفاوت است:

میرسعید مولویان: بازیگری که با «تومان» و «خاتون» نشان داد قدرت عجیبی در نمایش استیصال و درونیات پیچیده دارد، احتمالاً بار اصلی درام (شخصیت منصور) را بر دوش دارد.

هانیه توسلی و حسن معجونی هم دو چهره باسابقه اند که وزن کیفی کار را بالا می برند، به شرطی که تیپ‌های تکراری سال‌های اخیرشان را بازتولید نکنند.

شاید علامت سوال بزرگ سریال حضور بنیامین بهادری باشد. شهبازی پیش از این هم نشان داده که به استفاده از چهره‌های غیرمنتظره (مثل حضور چهره‌های جوان یا خوانندگان) علاقه دارد، اما باید دید این حضور یک ویترین تبلیغاتی است یا یک انتخاب هوشمندانه برای یک نقش خاص.

 تحلیل فنی و پشت صحنه

حضور مستانه مهاجر در مقام تهیه‌کننده و تدوین‌گر، تضمینی برای ریتم و تدوین منسجم اثر است. همچنین همکاری با بامداد افشار برای ساخت موسیقی، نشان‌دهنده این است که سریال احتمالاً اتمسفری مدرن و شنیدنی خواهد داشت. افشار معمولاً برای آثاری با فضای ملتهب، موسیقی‌های تجربی و اثرگذاری می‌سازد.

شعار تبلیغاتی قسمت اول سریال («هیچ‌کس یه شبه پولدار نمی‌شه؛ حرفیه برای دلخوشی آدمایی که هنوز به پول نرسیدن!») کد واضحی از نگاه گزنده و واقع‌گرایانه شهبازی به اختلاف طبقاتی و عطش ثروت در جامعه امروز است. این یعنی با سریالی مواجهیم که قرار است نیش بزند!

 چه انتظاری داشته باشیم؟

«مو به مو» بر لبه باریکی حرکت می‌کند. اگر شهبازی بتواند امضای شخصی‌اش در سینما یعنی آن نگاه ناتورالیستی و بی‌پردگی در نمایش سقوط اخلاقی را به مدیوم سریال منتقل کند، با اثری ماندگار روبرو خواهیم بود. اما اگر سریال در تله کش دادن داستان و کلیشه‌های رایج شبکه نمایش خانگی بیفتد، ممکن است زیر سایه نام بزرگ کارگردانش قرار بگیرد.

آیا «مو به مو» می‌تواند «نفس عمیق» دنیای سریال‌ها باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید تا ساعت 8 امشب، چهارشنبه ۳ دی‌ماه منتظر ماند.

منبع: سلام سینما

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 107682
۰۳ دی ۱۴۰۴
اشتراک‌گذاری:
بدون دیدگاه
رضا صادقی: ناصر عبدالهی قبل مرگ اسم دو نفر را آورد و گفت در خطرم!