صداوسیما با اینکار مردم را ذله کرد/ محتوای فیک تبلیغ صداوسیما روی اعصاب تماشاگران

رضا صائمی، منتقد سینما، در یادداشتی به محتوای تبلیغات صداوسیما اشاره کرد و به انتقاد از پخش تصاویری غیرواقعی از زندگی مردم در این تبلیغات پرداخت. او تأکید کرد که چنین نمایش‌هایی، تصویری فیک و دور از واقعیت از جامعه ارائه می‌دهند و مخاطب را با ذهنیتی غلط درباره زندگی روزمره مردم مواجه می‌کنند.

صداوسیما با اینکار مردم را ذله کرد/ محتوای فیک تبلیغ صداوسیما روی اعصاب تماشاگران
عسل افشاری
عسل افشاری
نویسنده

به گزارش پلاس،: رضا صائمی، منتقد سینما، در یادداشتی به محتوای تبلیغات صداوسیما اشاره کرد و به انتقاد از پخش تصاویری غیرواقعی از زندگی مردم در این تبلیغات پرداخت. او تأکید کرد که چنین نمایش‌هایی، تصویری فیک و دور از واقعیت از جامعه ارائه می‌دهند و مخاطب را با ذهنیتی غلط درباره زندگی روزمره مردم مواجه می‌کنند.

رضا صائمی نوشت: تخیلی‌ترین قاب تلویزیون، تبلیغات بازرگانی آن است….تصویری شیک اما فیک از واقعیت زندگی و زندگی واقعی…نه حتی رئالیسم جادویی که رئالیسم جعلی است….شادی دروغین نهفته در فضا و کاراکترهای آن، متهوع است….تجملی و تحمیلی که تماشایش تحملی طولانی می‌خواهد…از لبخندهای تصنعی تا گفتگوهای تقلبی که می‌خواهد یک خوشبختی جعلی را به مخاطب القا کند….خانه‌‌های شکیل و خانواده‌های شیکی که با خرید یک پیف‌پاف، شاد می‌شوند و با خوردن چیبس و پفک، گویی جهان را فتح کرده‌اند….به همان اندازه که فقر در جامعه بیداد می‌کند، فخر این آگهی‌ها بیشتر امتداد می‌یابد….

photo_2025-10-21_09-22-30

احساس رضایت و خوشبختی آدم‌ها در این تیزرها چنان مصنوعی و مضحک است که به کمدی ناخواسته تبدیل می‌شود….طرف چنان از خرید در شهر فرش خوشحال است که انگار به اوج عرش رسیده….یک شوینده، تمام غم‌های خریدار را می‌شوید و می‌برد….یک لباسشویی کافیست که لباس سعادت به تن ادم کند….و یک یخچال، برای تبدیل شدن به فردی خوشحال کافیست….وای از خوشبختی خانواده‌هایی که پشت میز غذا نشسته‌اند….خندان، خرم، خوشحال…کافیست غذایی که با فلان روغن سرخ‌کردنی پخت شده بر سر سفره بیاید تا یک خانواده خوشبخت ایرانی دور میز شکل بگیرد….یک شامپو، یک شامپو ساده کافیست تا آدم‌های تیزرها تا ته خوشبختی را حس کنند….اینجا، در جهان پیام‌های بازرگانی، ایران جای دیگریست….جغرافیا و جامعه‌ای دیگر…..اینجا همه چی آرومه، همه هم خوشبختند….تیزرهای تبلیغاتی، دروغ‌ترین قاب تلویزیون است…رسانه‌ای که هم آگاهی‌ کاذب تولید می‌کند و هم آگهی کذاب!….


شناسه خبر: 67063
۲۹ مهر ۱۴۰۴
اشتراک‌گذاری:
بدون دیدگاه
مصطفی زمانی
عکس| سفر در زمان؛ تصویری کمتر دیده شده و جالب از مصطفی زمانی در کنار پریناز ایزدیار؛ سال 94