یاسر بختیاری، مشهور به یاس، در تاریخ 30 خرداد 1361 در شهرستان تالش، استان گیلان، به دنیا آمد. او از برجستهترین شخصیتهای موسیقی رپ فارسی به شمار میرود.
یاسر بختیاری، مشهور به یاس، در تاریخ 30 خرداد 1361 در شهرستان تالش، استان گیلان، به دنیا آمد. او از برجستهترین شخصیتهای موسیقی رپ فارسی به شمار میرود. یاس دارای 3 خواهر و یک برادر جوانتر است. تجربه نخستین آشنایی او با رپ اینگونه ذکر شده است، زمانی که پدرش از سفرهای تجاری، سی دی توپاک را از آلمان به او هدیه داد. این تجربه برای یاس، آغاز عشق به موسیقی رپ بود.
با فوت پدر در سن 18 سالگی، یاس مسئولیت پرورش خانواده را بر عهده گرفت. او مضطرب به پذیرش این وظیفه مسئولانه شد و برای تأمین نیازهای خانواده، از تحصیل در دانشگاه دست کشید و به کار افتاد.
وی طول روز را در شرکت عمویش کار میکرد و پس از اتمام ساعات کاری شرکت، با پیکانی که در اختیار داشت، تا ساعت 11 شب مشغول مسافرکشی بود. پس از این فعالیت، به خانه دوستش، میتا ملکی، میرفتند و تا دیروقت به مشغول کار روی موسیقی میشدند، و برای آنها خواب معنایی نداشت.
“””از ۱۱ شب به خانه دوستم میتا ملکی که هنوز هم خودم را مدیون او می دانم می رفتم و با هم موسیقی کار می کردیم ، من ۶ سال به این شکل زندگی کرد
شش سال خواب برایم معنا نداشت و فقط به هدفم می اندیشیدم”””
بعد از نوشتن ترانهها، با همکاری دوست دبیرستانیاش، میتا ملکی (آهنگساز)، اولین آهنگ خود را در سال ۱۳۸۲ برای حمایت از مردم زلزلهزده بم منتشر کرد. اما شهرت او در سال ۱۳۸۵ با ویدیو موزیک “سی دی رو بشکن” در حمایت از فیلم خصوصی لو رفتهای از زهرا ابراهیمی (بازیگر) شروع شد که تأثیر زیادی بر مردم گذاشت.
یاس، یکی از اولین خوانندههای رپ فارسی و نخستین هنرمند رپ فارسی است که در ایران مجوز رسمی برای پخش موسیقی خود را دریافت کرد. اولین ترانهٔ وی که بهطور قانونی در ایران منتشر شد، با نام “یادت نره” بود که به همراه مجید غفوری، خواننده پاپ، اجرا کرده بود.
یاسر بختیاری از اولین خوانندگان رپ است که برای چند ترانه از آثار خود مجوز رسمی پخش در ایران گرفته است. وی کنسرتهای متعددی در آمریکا برگزار کرده و از جمله لقبهای او میتوان به “برکت رپ فارس” و “سلطان رپ فارسی” اشاره کرد.
موضوع اصلی در ترانههای یاس بیشتر انتقاد و اعتراض به مسائل و بحرانهای اجتماعی ایران میباشد، از جمله موضوعاتی همچون فقر، اعتیاد، بیکاری، جنگ، روسپیگری، خودکشی، طلاق و سایر مسائل مرتبط. ممکن است یکی از دلایلی که منجر به عدم دریافت مجوز برای اجراهای یاس شده باشد، این باشد که او در کارهای خود به شدت اعتراضی و انقلابی عمل کرده است. تا به حال، یاس ترانههای زیادی را درباره بحرانهای اجتماعی مانند فقر، اعتیاد، بیکاری، خودکشی، طلاق، جنگ و دیگر مسائل روز جامعه خوانده و منتشر کرده است.
یاس کنسرتهایی را در شهرهای مختلف آمریکا، از جمله لس آنجلس، واشنگتن، لاس وگاس، نیویورک، دیترویت و شیکاگو برگزار کرده و همچنین به عنوان نمایندهای از موسیقی رپ فارسی، در نشستهای موسیقایی به تعریف و توسعه این سبک در برخی از دانشگاههای آمریکا، از جمله دانشگاه میشیگان و دانشگاه نیویورک، شرکت داشتهاست. او همچنین در کنفرانسی با عنوان «جامعه آسیا» شرکت کرد و چندین ترانه را در این کنفرانس در منهتن اجرا کرد. همچنین تجربیات اجرایی در دبی و لندن را نیز به دست آوردهاست.
این نماد، نمایندهای از مرز شخصی است؛ مرزی که بین صدای درونی ما و صداهای بیرونی وجود دارد. ما خود تصمیم میگیریم کجا مرزهایمان باشد.
خط قرمز هر فرد، نمادی از الگو و خصوصیتهای او است که به طور واضح متعلق به او میباشد، و کپی کردن آن به معنای تجاوز به مرز شخصی، نفوذ به جغرافیا و هویت فردی اوست.
در واقع، کپی کردن یک طرح به معنای پنهان کردن “هویت” و فروپاشی جوهر فردیت است. این عمل به معنای انکار و مختفی کردن ویژگیهای شخصی به عنوان یک انسان و حتی یک شخصیت بازیگر میشود.
از این منظر، کپی کردن یک الگو به معنای انتقال تن ما به صحنهای بیکیفیت و غیرمرتبط با ماست، اشاره به نادرستی و بیمعنایی یک رفتار خالی از معنا و انکار واقعیات ذاتی خود دارد. بنابراین، باید اجتناب از چنین عملیاتی باشد تا تن و شخصیت ما به تدریج به عنوان یک الگوی دزدیده شده و ناپسند در نظر گرفته نشود.
در چند سال اخیر، صدای او به عنوان هنرمند موسیقی، ابتدا در تیتراژ فیلم “بارکد” در سال 95 و سپس در تیتراژ سریال “رقص روی شیشه” شبکه خانگی در سال 97، با وجود تایید اولیه، در نهایت حذف شد.
با این حال، صدای او در زمستان ۹۹ با سریال “قورباغه” در موسیقی متن شنیده شد.
اطلاعاتی از وضعیت تاهل یا مجرد بودن او در دست نیست، اما چند سال پیش عکسی از او در کنار خانمی به نام ندا سرمست منتشر شد که باعث ایجاد شایعات درباره وضعیت تاهل و ارتباط او با این خانم شد.
به همه کسانی که در ایران کار میکنند احترام قائلم و هنرشان را تحسین میکنم. ولی کاری بود از آقای محمد اصفهانی به نام “مرو ای دوست” که واقعاً روح و روانم را به فنا داد یا یکی از ترانههای محسن چاوشی هم که برای خرمشهر خوانده بود.
یاس در سال ۱۳۸۲ در آخرین فیلم بلند برنا کازرانی به نام «رعد یک داستان زنانه» نقش ایفا کرد و خوانندگی رپ تیتراژ پایانی فیلم را نیز بر عهده داشت. او در فیلم مستند «Rock On» نمایندهای از خوانندگان رپ فارسی بوده است. این مستند که به موسیقی راک در ایران میپردازد، توسط شهیار کبیری تهیه شده است.
پس از انتشار فیلم جنجالی 300، یاس ترانه “هویت من” را به عنوان یک اعتراض به محتوای این فیلم منتشر کرد. این فیلم به طور کل تاریخ ایران را تحریف کرده بود و چهرهای خونآشام از سربازان ایرانی و شاه ایران را به نمایش گذاشته بود.
خیابونی ها
آلبومهای مشترک :
وصیتنامه
اُوِردوز
از ماست که بر ماست
سرباز وطن
یکی از قطعات ملی گرایانه یاس که در اون از وطن دوستی و فداکاری می گه.
من ادامه می دم
الهام بخش و انگیزشی. پیام اصلی حتی توی سخت ترین شرایط هم نباید تسلیم شد.
بچه های خیابونی
یکی از اولین آثار یاس که با صدای دردناک بچه های کار و خیابون همدلی می کنه.
نامه ای به رئیس جمهور
آهنگی کاملاً اجتماعی و انتقادی. مستقیم و بی پرده مشکلات مردم رو به تصویر می کشه.
یه مشت سرباز
قطعه ای پرانرژی با مضامین اتحاد مقاومت و همبستگی.
سی دی رو بشکن
درباره موضوع پخش غیرمجاز موسیقی و سرقت هنری. از نظر محتوا متفاوت و خاص.
ماس
آهنگی با ریتم سنگین تر که مفاهیم فلسفی و اجتماعی در اون پررنگه.
کدام آزادی؟
یکی از آثار معروف با تم اجتماعی-سیاسی. سوال هایی که ذهن جامعه رو درگیر می کنه.
بغض یعنی
احساسی و شخصی. درباره فشارهای زندگی و روزمرگی های سخت.
بدون دیدگاه