سیدمحمد امامی با بیان اینکه فصل سوم مجموعه «شهرزاد» عاشقانهتر خواهد بود، گفت: معتقدم فصل سوم به لحاظ داستانی همانی است که مردم دوست دارند. در واقع تم عاشقانه مشابه فصل اول به فضای کلی سریال باز میگردد.
این تهیهکننده که امروز نامش را با پروژههای بزرگی چون «شهرزاد» میبینیم، حضور در این عرصه را با مجموعه «شاهگوش» به کارگردانی داود میرباقری شروع کرده است، او درباره شروع کارش در این حوزه گفت: به واسطه رشته تحصیلی و کسب و کاری که داشتم، وارد کارخانه تولید سیدی و دیویدی شدم و همانجا بود که با شبکه نمایش خانگی آشنا شدم. در آن زمان «قهوه تلخ» در همان کارخانه تولید میشد. آن موقع احساس کردم که میتوانم به جای اینکه واسطی برای پخش باشم، خودم هم وارد عرصه تولید محتوا شوم.
امامی همچنین ادامه داد: بر اساس همین ایده بود که با سریال «شاهگوش» و آقای داود میرباقری َآشنا شدم. به نظر خودم آن زمان شروع کار خوبی داشتیم و سریال سنگینی را کار کردیم؛ آن هم با کارگردانی که در کارنامهاش «مختار» و «امام علی ع» را داشت. آن زمان برای آقای میرباقری هم فضای نمایش خانگی جدید بود، البته خوشبختانه ایشان به واسطه شناختی که از مخاطب دارند، در هر مدیومی با موفقیت حضور داشتهاند.
این تهیه کننده ماجرای آشنایی خودش با داود میرباقری و آغاز کار را اینطور تعریف کرد: آشنایی من با ایشان توسط آقای مهدی پاکدل اتفاق افتاد که بانی خیری در این زمینه شدند. البته باید بگویم که قبل از جلسه با آقای میرباقری، اولین جلسه برای تولید محتوا را با آقای فتحی داشتم و روی چند طرح از جمله «شهرزاد» صحبت کرده بودیم که چون کار با آقای میرباقری سریع وارد تولید شد، طرحهای آقای فتحی باقی ماند که بعد از آن، کار کنیم.
او اضافه کرد: آقای فتحی طرحهایی را به تلویزیون داده بودند اما درخواست من این بود که اثری برای شبکه نمایش خانگی شروع کنند. به هر حال این فضا برای همه کارگردانهایی که در تلویزیون کار میکردند، جدید بود و با توجه به محدودیتهایی که تلویزیون چه در ممیزی و بودجهها داشت، خیلی از کارگردانها علاقه داشتند فضای جدیدی را امتحان کنند و برایشان این مدیوم جذاب بود.
حضور در یک مدیوم پرریسک
ورود به یک فضای تازه که برای همه تازگی داشت، ترسناک به نظر میرسید، اما امامی ریسک آن را قبول کرده بود، او درباره حضور در مدیوم نمایش خانگی گفت: هم «شاهگوش» و هم «شهرزاد» در آغاز با مقاومتهای مشاوران و اطرافیان مواجه شد که ممکن است بازار کشش این بودجه و پروداکشن را نداشته باشد و معتقد بودند که احتمال دارد که اثر و خودمان آسیب ببینیم. اما ما معتقد بودیم با اینکه این حوزه خیلی پرریسک است، اگر همکاران را درست انتخاب کنیم، ضریب ریسک خیلی پایین میآید.
این تهیهکننده ادامه داد: مخاطب به خوبی جنس باکیفیت را از بیکیفیت تشخیص میدهد. ضمن آنکه این حوزه به شدت رقابتی و بر اساس عرضه و تقاضاست. دقیقا برخلاف تلویزیون که هرچیزی تولید کند، دیده شدن و نشدن آن فرقی نمیکند! در شبکه نمایش خانگی مانند هر کالای تجاری، بحث عرضه و تقاضا مطرح است و اگر مشتری کالا را دوست نداشته باشد، شکست میخورد! این شرایط در همه دنیا وجود دارد و فقط تلویزیون ماست که محصولی را تولید میکند و برایش اهمیتی ندارد که آن اثر دیده میشود یا خیر.
متن یک اثر همان نقشه راه است
امامی در بخشی از مصاحبه و در پاسخ به این سوال که «به عنوان تهیهکننده و سرمایهگذار چقدر روی اثر اعمال نظر میکند»، توضیح داد: این موضوع بستگی زیادی به کارگردان دارد. به نظرم باید همه وقت و انرژی را برای درست شدن متن گذاشت، وقتی متن درست باشد یعنی نقشه راه آماده است. وقتی شما با آقایان فتحی و میرباقری کار میکنید، خیلی نگران کارگردانی نیستید، باید دغدغه را روی متن بگذارید و وقتی چفت و بست آن درست شد، دیگر از کارگردانی آن خیالتان راحت است و میدانید کار را به کاردان سپردهاید. مگر اینکه اثر اول کارگردان باشد یا با کارگردانی طرف باشید که کارهای قبلی او بحثبرانگیز نبوده باشد. در این شرایط گروه تولید بیشتر سعی دارد حمایت کند نه دخالت. شاید بعضی بازیگرها نخواهند با کارگردان اول کار کنند، ما ورود پیدا میکنیم و این امنیت را به آنها میدهیم تا خیال آسودهتری داشته باشند.
او ادامه داد: به شخصه معتقدم در کار باید مالکیت را از مدیریت جدا کرد. تهیهکننده میتواند با دخالت بیجا در کار، باعث لطمه خوردن اثر و در نهایت لطمه به خودش شود. به نظرم وقتی در چیدمان اولیه که به گفته هیچکاک فیلمنامه، فیلمنامه و فیلمنامه است، دقت کنیم، در ادامه مشکلی نخواهیم داشت، مانند فیلمنامه شهرزاد که تکمیل کردن آن سه سال زمان برد. همه اجزایی که امروز در «شهرزاد» کار می&z
نظرات (2)
پیام شما با موفقیت ثبت شد.